Er der noget, du er i tvivl om, eller vil du bare gerne vide mere, kan du måske få gavn af siden her. Vi har svaret på nogle af de hyppigste spørgsmål, vi bliver mødt med. Listen skal selvfølgelig ikke afholde dig fra at ringe til os.
Servicelovens §112 stk. 3 slår fast, at du frit kan vælge ForMotion Bandagist som din leverandør af hjælpemidler. Du bestemmer suverænt, hvilken bandagistvirksomhed, du vil være kunde i. Den rettighed har du også, selvom din kommune skulle have indgået aftale med en bestemt leverandør og dennes navn måske endda står på bevillingen.
Det eneste, du skal være opmærksom på, er, at en eventuel prisforskel mellem kommunens leverandør og dit valg, skal dækkes af dig. Det sker dog sjældent, at der er egenbetaling og aldrig uden dit vidende og eksplicitte samtykke. I alle henseender er du mindst lige så godt stillet hos os som hos kommunens leverandør, også mht. service og reparationer.
Er du læge og ønsker en henvisningsblok fra os, kan du sende en mail til [email protected] Skriv venligst “Henvisningsblok” i emnefeltet, og husk at notere dit navn og adresse i beskeden.
Du kan også hente henvisningsblokken digitalt her.
Vi er ofte i kontakt med kommunens medarbejdere, og vi hjælper dig gerne med at formulere de bandagistfaglige argumenter til din ansøgning om kropsbåret hjælpemiddel, så den opfylder kommunens informationsbehov.
Vi kan også sende ansøgningen elektronisk på dine vegne, hvis du underskriver en fuldmagt til formålet. Dog vil du selv skulle søge om sko, indlæg og kompressionsstrømper.
Tænk på ForMotion Bandagist som dit anker i det tværfaglige samarbejde med sagsbehandlere, fysioterapeuter og læger.
Bevillinger til personlige hjælpemidler er reguleret af servicelovens §112. Læs den i sin fulde længde via linket nederst i boksen, eller noter dig blot disse overordnede kriterier:
Hjælpemidlet skal:
i væsentlig grad kunne afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne
i væsentlig grad lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
være nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Du skal bruge en bevilling fra din kommune, når du har behov for et nyt hjælpemiddel, men også når dit nuværende hjælpemiddel skal fornyes eller repareres.
Hvis din e-boks ikke vil makke ret, når du fx skal videresende en bevilling, så kan du altid finde kompetent hjælp hos brugersupporten.
Ring til dem på telefon 38 17 11 60 eller følg linket herunder, hvis du nemt og enkelt vil guides igennem en løsning.
Supporttelefonen er åben:
Hverdage: 9.00 – 20.00
Weekender: 9.00 – 20.00
Helligdage: 10.00 – 15.00
Hvis du har behov for at sende mails med personfølsomme oplysninger som fx dit cpr-nummer, så har du brug for en sikker forbindelse. Den får du nemt og hurtigt ved at klikke på linket herunder:
Hvis du har en varigt nedsat funktionsevne, kan du ansøge din kommune om kropsbårne hjælpemidler. Kriteriet for bevilling er, at hjælpemidlet i væsentlig grad afhjælper de varige følger af funktionsnedsættelsen, letter din dagligdag i hjemmet eller er en forudsætning for at kunne udføre et erhverv.
Søg elektronisk på borger.dk, hvor du også finder denne enkle guide, som trin for trin viser vejen i ansøgningsforløbet. Hvis det er første gang, du søger om et hjælpemiddel, skal du særligt være opmærksom på to ting:
Du har brug for en henvisning fra et sygehus eller en speciallæge
Det er vigtigt, at du altid har bevillingen i hånden, inden du får hjælpemidlet fremstillet. Ellers risikerer du et afslag på din ansøgning alene af den grund.
Se også punktet Må vi hjælpe med din ansøgning?
Når du modtager en mail i din e-boks, har du mulighed for at videresende den til en anden modtager (fx en ForMotion-mail).
E-boks giver dig mulighed for at videresende enten til en alm. e-mail eller en anden e-boks modtager. Du kan dog kun videresende til en virksomhed, hvis denne har registreret sig til at modtage på e-boks. Sender du til en alm. mailadresse, vil din mail ikke være krypteret.
E-boks har lavet en guide til, hvordan du videresender post fra e-boks. Den finder du her
Du kan også vælge at sende en sikker mail direkte til ForMotion Bandagist (inkl. vedhæftet fil) ved at anvende denne formular
I mange tilfælde vil det være muligt at få kørsel til og fra din bandagist. Du er dog selv ansvarlig for at booke din transport til og fra ForMotion Bandagist, hvis du har en tid hos os. Fx hvis du skal bruge Flextrafik.
Hvis du har modtaget en bevilling på et hjælpemiddel fra din kommune, kan du også søge om kørsel. Det er din kommune, der behandler din ansøgning og beslutter procedurerne for transportbestilling. Derfor kan ForMotion Bandagist desværre ikke hjælpe med dette.
Er du i stand til selv at transportere dig til og fra bandagist, har du mulighed for at søge din kommune om befordringsgodtgørelse. Denne ansøgning er du ligeledes selv ansvarlig for. Du kan evt. læse nærmere på retsinformation.dk eller kontakte din kommunale sagsbehandler.
Vores værksteder er befolket af mange forskellige profiler. Fælles for os alle er, at vi stiller høje krav til kvalitet, vi er gode til at lytte, og vi går gerne den ekstra mil for at give dig de bedste betingelser for bevægelse. Og dét uanset om dit behov er en avanceret armprotese eller en kile i skoen.
Børstenbindervej 12
5230 Odense M
e-mail: [email protected]
Send sikker mail til ForMotion Bandagist
CVR-nr. 3070 3502
Når jeg sender formularen, accepterer jeg ForMotion Bandagists privatlivspolitik og tillader, at ForMotion Bandagist kontakter mig. Undgå at sende personfølsomme oplysninger gennem denne formular.